tirsdag 9. juni 2009

MINE EGNE ERFARINGER

Jeg har selv hatt veldig godt utbytte av å jobbe med metodene jeg benytter i "Kunst og uttrykk" kursene og derfor ønsker jeg å dele dette med andre. Når jeg ved første øyekast så tilsvarende kurstekst som dere har fått, tenkte jeg at mange av disse modalitetene (de forskjellige kunstuttrykkene) kan jeg noe om som feks. maling, leire, lyrikk etc., mens flere av dem kan jeg ingen ting om og de virket skremmende på meg. Men så etter litt kom det til meg: Nettopp derfor Marit blir det viktig å tørre å utforske også disse uttrykkene. Jeg kastet meg ut i det og ga meg hen i leken, den "alvorlige" leken:) og det var ikke vanskelig eller farlig, det var lov å være der hvor jeg var og det var intet som skulle presteres, det var "bare" å følge sanser og følelser og uttrykkene ble det de ble og noen ganger ble det kanskje ingenting. Etterhvert hadde jeg lyst og føler hele tiden behov for å lov å være i dette "lekerommet" hvor det er lov å utforske og leke, et sted hvor det er plass for sjelen. "Kunst og uttrykk" benyttet på denne måten har gitt meg bedre tilgang til egen kreativitet, bedre kontakt med sanser og følelser og kroppen, tilgang til en større del av meg selv, mer trygghet på meg selv og i forhold til andre:) og selvsagt har utdannelsen gitt meg pedagogiske verktøy som jeg igjen kan benytte overfor andre, fantastisk:) Jeg tror virkelig på disse metodene i forhold til helse, utvikling og et bedre og mer spennende liv.